Blogg

Nytt format på månadsbrev

Jag liksom du har säkert olika sk ”hattar” på oss för olika situationer. Jag har ganska ofta pappahatten på mig. Med pappahatten kommer ett visst beteende mm. Om jag skulle glömma att ta av pappahatten när jag åker till kund skulle det antagligen bli lite knasigt. Jag har kompishatten på mig när jag är på långhelg med barndomsvännerna. En hatt det är av yttersta vikt att ta av när jag skall vara pappa…

October 28, 2021
5 min 30s

Nytt format på månadsbrev

Du som fått tidigare upplagor av mitt nyhetsbrev vet att jag skickat ut det som en landningssida via sway och distribuerat med hjälp av LinkedIn.
Tyvärr har LinkedIn gjort det svårare att använda den programvara jag använt för sk ”massutskick”. Så nu har jag pillat in alla mailadresser i ett traditionellt mailprogram istället.
Längst ner i detta mail kan du ändra vilken mailadress du vill ha framtida månadsbrev skickade till. Där kan du kan också, om du vill, tacka nej till fortsatta utskick.
Trevlig läsning!

Hösten är här och därmed ljuset! 🍂

I slutet av september släpptes de allra flesta restriktioner kopplade till COVID-19. Av de som kvarstår är sådana som inte inskränker alltför mycket på människors vardag. Och oavsett pandemi eller inte har de flesta av oss nog landat i att, tvätta händerna och vara hemma vid förkylning ändå är rätt bra grejer att tänka på.
Har du liksom jag reflekterat god stämning det ändå är i princip alla sammanhang vi hamnar i? Nästan alla företagare jag träffar ser fram emot hösten. Nästan alla ser med tillförsikt fram emot 2022.
Det är inte varje år som vi rent meteorologiskt går mot mörkare tider men mentalt mot en ljusning. För en gångs skull kommer oktobers höstlöv brinna med samma glöd som alla företagares framtidsoptimism.
Det vanliga så här års är att de flesta företag planerar för en slutspurt för att stänga året på bästa sätt. I år spurtar vi alla för att få en flygande start istället för ett bra slut.
Tänk om vi kunde ha det fokuset varje höst.
Istället för att fokusera på slutspurt fokuserar vi på att varva upp motorerna, putsa löparskorna och värma upp lederna!
Nästa höst kommer jag i alla fall försöka sporras av höstlövens glöd och låta dem tända den gnista som kommer kasta mig in i 2023 med full fart. Och 2024, 2025, 2026…

Välj rätt hatt 🤔

Jag liksom du har säkert olika sk ”hattar” på oss för olika situationer. Jag har ganska ofta pappahatten på mig. Med pappahatten kommer ett visst beteende mm. Om jag skulle glömma att ta av pappahatten när jag åker till kund skulle det antagligen bli lite knasigt. Jag har kompishatten på mig när jag är på långhelg med barndomsvännerna. En hatt det är av yttersta vikt att ta av när jag skall vara pappa…

Ja du fattar…

Varför går det så bra att ta av och på de olika hattarna i det privata och inte i jobbet? För visst håller du med om att ägarhatten, styrelsehatten, VD-hatten och chefshatten ibland sitter på huvudet i fel forum?

Svaret stavas Ä G A R D I R E K T I V och S T R A T E G I E R

Inte nog med att ett väl genomarbetat ägardirektiv närmast kan anta poetiska dimensioner och riktigt krispiga strategier kan förflytta berg. Så är det här du utformar din verksamhet på ett sådant sätt att hattvalen blir enklare.

För en sak är säker, de som i slutändan blir lidande av ägare som inte kan hålla reda på hattarna är medarbetarna.

Nu är tiden att måla upp en engagerande vision ✨

De allra flesta människor ser framtiden an med tillförsikt just nu. Luften vibrerar som vore det dagen före studenten. Hur skall alla företag ta tillvara på den energin?

Ett tips är att se över företagets vision. Utan en tydlig målbild, ett bra svar på varför man finns till, är det lätt att företaget tappar riktning. En väl genomarbetad vision besvarar ett antal frågor:
vad man gör
hur man gör det
när man gör det
för vem man gör det
Ofta tycker jag att jag ser visioner som att bli nummer ett, störst, ledande osv? Den typen av vision riskerar att styra fokus mot omvärldsfaktorer. Hur många marknadsandelar har konkurrenten? Vem i branschen kommer ut med flest nyheter? osv…

Jag tror att om man, som IKEA, har visionen ”att skapa en bättre vardag för de många människorna” så blir man störst, ledande, lönsam och attraktiv.

Vad tror du?

Andreas Getzman

Gör dina visioner till lönsamma affärer.

LinkedIn

Du kanske också gillar...